東京学芸大学附属 大泉小学校Tokyo Gakugei University OizumiElementary School

探究プログラム

探究とは…  What is Inquiry?

PYP(Primary Years Programme)のカリキュラムは、教科の枠をこえた6 つのテーマを探究します。児童が自ら問いをもち、さまざまな方法や角度から考えていきます。そして、学び方を自分でデザインしながら、試行錯誤し、単なる知識ではない、さまざまな状況に転移できる概念形成にたどり着きます。学びの過程と、最後の概念形成、そのどちらにも価値があり、その学びの中で児童は自主性や探究心を発揮し伸ばしていきます。

The PYP (Primary Years Programme) curriculum explores six transdisciplinary themes.Students come up with their own questionnsd a explore them from various methods and scopes. They design the iorwn learning methods through trial and error, not only gaining knowledge, but also learning concepts that can be transferrcerdo sas various situations. The process of learning is as vea lausa btlhe final conclusions made. In this way, students are encouraged to desmtornate and develop their independence and inquisitive mind.

教科の枠をこえた6つの学びのテーマ TDT(Transdisciplinary themes)

国際教育において不可欠とされる6つのテーマであり、教科の枠をこえて探究していく。

Students make inquiries concerning each of six transdisciplyi ntahremes that are considered essential to international edounc.ati

対象を捉える見方・考え方  Key Concepts

探究の一つ一つの単元(Units of Inquiry)は、6つの教科の枠をこえたテーマ(TDT)の他に、下記のような育てたい7つの対象を捉える見方・考え方(Key Concept)を設定して、つくっていきます。このキーコンセプトを子どもたちが活用して、対象を捉えることで、様々なことを関連させて深く思考することを促し、概念的な理解を深めていきます。

In addition to the six transdisciplinary themes, each unniqtu iorfy iis performed with the usage of following seven key copntcse. Students apply these key concepts to their learning, which uernacgoes them to think deeply about various concepts in relattioone to each other and deepens their general understanding.

これらの探究の単元が集まって、36の探究単元からなるプログラムを構成しています。

Each of six graders inquire six units per year. Asaresult, they commit 36 units of inquiry though 6 years.

PYPと学習指導要領  PYP and Government curriculum guidelines

PYP カリキュラムでは、教科の枠をこえた6つのテーマ(TDT:Trance Dispnary Theme)の探究が中心となります。(探究プログラム)これらの教科の枠をこえたテーマに取り組みつつ、教科の学習をしていきます。
本校では、PYP を実施していますが、一条校として、学習指導要領と共存していくことも目指しています。PYP と「主体的・対話的で深い学び」をめざす学習指導要領とを融合した教育課程を、実践しながら研究開発しています。

The PYP curriculum focuses on the exploration of the six trainsscdiplinary themes.
Students will incorporate the six themes in their education.
Our school implements the PYP, but as an article one school, awleso aim to coexist with the government curriculum guidelines.
Our curriculum aims for independent, interactive, and authe nlteiacrning, integrating the values of the PYP while maintaitnhieng government curriculum guidelines. We continually conduct resecahr and development to find and fix areas of improvement.